:: Welcome To Doctor Salam ::


زگیلهای مقاربتی (کوندیلوما آکومیناتا)

یکی از بیماریهای مقاربتی که در سالهای اخیر متاسفانه گسترش چشمگیری داشته ، زگیلهای مقاربتی میباشند. این زگیلها در نواحی اطراف مقعد و ورودی ناحیه تناسلی و در آقایان بر روی آلت تناسلی میتواند ظاهر شود و به صورت زواید زگیل مانند پراکنده و یا تجمع فشرده آنها که اصطلاحا فرم گل کلم دارند دیده میشوند. این زگیلها فاقد درد و ترشح میباشند. بندرت امکان دارد در اطراف پیشابراه و مخاط دهان، حنجره و نای نیز دیده شوند.

HPV گروهی از ویروسهای پاپیلوم انسانی است که انواع 11 و 6 آن حدوداً 90%مسئول ایجاد زگیلهای تناسلی هستند که اتفاقاً تقریباً بی آزار بوده و زگیلهای ناشی از آن جزء ضایعات خوش خیم محسوب میشوند و درمان آنها با محلول پودوفیلین، لیزر درمانی، CO2 و با کرایوتراپی صورت میپذیرد ولی امکان عود مجدد همچنان باقیست و با ازبین رفتن زگیل، عامل بیماری از بین نرفته و همچنان در بدن باقی میماند که گاهی خود بدن با فعال سازی مکانیسم دفاعی عامل بیماری را حذف میکند.اما انواع 18 و 16 میتوانند منجر به تغییرات سرطانی در دهانه رحم شوند، بدین جهت افرادی که دچار زگیل تناسلی میشوند لازم است از نظر احتمال وجود انواع 18 و 16 بررسی شوند، این بررسی توسط آزمایشی به نام HPV genotyping صورت میپذیرد. در صورتی که تست انجام شده ،وجود انواع ذکر شده را تایید کند به این معنی نیست که فرد حتما به سرطان مبتلا خواهد شد، بلکه همانطور که اشاره شد سیستم ایمنی بدن در مواردی منجر به حذف این عوامل میشود و تنها کافی است در مراجعات منظم 6 ماهه فرد مبتلا تحت نظر قرار بگیرد.

آنچه باعث خوشحالی است اینست که اخیرا واکسن این ویروس که به نام واکسن گارداسیل میباشد و گاها واکسن سرطان دهانه رحم نیز نامیده میشود، وارد ایران شده و در بسیاری از داروخانه ها موجود است ولی تنها کسانی میتوانند از تزریق واکسن بهره ببرند که HPV genotyping منفی داشته باشند. بهترین زمان برای تزریق واکسن، پیش از بلوغ برای دختران و پسران میباشد ولی تا سن 30 سالگی نیز قابل تزریق میباشد.

اما آنچه بیش از همه لازم است مورد توجه قرار گیرد انجام "پیشگیری" است! رعایت اصول اخلاقی و استفاده از وسایل بهداشتی مثل کاندوم، تا حد زیادی از انتقال بیماریهای مقاربتی میتواند بکاهد.
زگیل‌های تناسلی (کوندیلوما آکومیناتا؛ زگیل‌های مقاربتی)


زگیل‌هاى تناسلى در اثر ویروس پاپیلوماى انسانى ایجاد مى‌شوند و اغلب به‌وسیلهٔ تماس جنسى منتقل مى‌شوند. آنها ظرف ۱ تا ۶ ماه بعد از تماس به‌صورت برجستگى‌هاى نرم، مرطوب و صورتى‌رنگ ظاهر مى‌شوند و به ‌سرعت رشد مى‌کنند و داراى ساقه‌هائى هستند که آنها را شبیه گل کلم کوچک مى‌کند. این ضایعات در مردان روى آلت و در زنان روى فرج، دیوارهٔ مهبل، و گردن رحم ایجاد مى‌شوند. آنها ممکن است در اطراف کفل‌ها و مقعد در زنان و مردانى که تماس جنسى مقعدى داشته‌اند، ظاهر شوند.
   درمان
زگیل‌ها باید توسط پزشکانى که در درمان آنها تجربه دارند معالجه شوند. این ضایعات ممکن است با داروى پودوفیلین موضعی، سوزاندن با جریان برق، لیزردرمانی، سرمادرمانى (کرایوتراپی) با نیتروژن مایع، یا از طریق برداشتن جراحى درمان شوند. هیچ نوع درمانى کاملاً رضایت‌بخش نیست. زنان باید به‌دقت مورد معاینه قرار گیرند و براى طولانى‌مدت پى‌گیرى شوند زیرا بین زگیل‌هاى تناسلى و سرطان گردن رحم همراهى وجود دارد. باید کسانى که تازگى با فرد بیمار تماس جنسى داشته‌اند تماس گرفته شود تا براى درمان احتمالى معاینه شوند.
آزمایش سرم‌شناسى براى سیفلیس نیز بخشى از درمان منطقى این عارضه است.


ادامه مطلب

برچسب ها زگیل اقایان زگیل تناسلی زگیل مقاربتی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

نظرات ارسال شده


    درباره ما

    دکترسلام

    نویسندگان

    جستجوگر

    شبکه اجتماعی

    مترجم بیان


    برچسب ها

      علت اضطراب دانستنی پزشکی دانستنی علمی زیبایی پوست زانودرد نفخ شکم غرغر شکم علت نفخ شکم علت غرغر شکم درمان نفخ شکم درمان غرغر شکم علت اروغ زدن علت آروغ زدن درمان آروغ زدن اروغ زدن چیست اروغ آروغ چیست مضرات نوشابه های گازدار مضرات نوشابه های رژیمی مضرات فراوان نوشابه فواید و مضرات نوشابه یبوست همورویید علائم یبوست درمان یبوست درمان همورویید درمان لیزری یبوست درمان خانگی یبوست غده فوق کلیوی غدد فوق کلیوی